کـــــــوچه خــاطــره ها http://avang.3de.ir

ترانه های کوچه بازاری- botolizz.dde.ir old-mp3.blogfa.com

کـــــــوچه خــاطــره ها http://avang.3de.ir

ترانه های کوچه بازاری- botolizz.dde.ir old-mp3.blogfa.com

افـشین مـــــقدم

دو آهنگ جاودانه و خاطره انگیز زمستون با صدای افشین مقدم و گل افشین با صدای کیوان

زمستون (شاعر :سعید دبیری  –  آهنگسازی و تنظیم :سیاوش قمیشی)

گل افشین (شاعر :امیر خسته – آهنگساز :سیاوش قمیشی – تنظیم :ناصر چشم آذر)
افشین مقدم - زمستون  دانلود

بیوگرافی افشین مقدم در ادامه مطلب  ....

بیوگرافی افشین مقدم

افشین مقدم صدایش بود اما چهره ای نداشت. در این سال ها که آهنگ هایش دست به دست می گشت و به گوش نسل بعد از او می رسید، هیچ کس نمی دانست که این صدای گرم متعلق به چه چهره ای است.بعد که «زمستون» از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار گرفت و پوستر آن کنار پوسترهای دیگر موسیقی روز جا خوش کرد، تصویر خواننده هم جان گرفت. افشین مقدم را دیدیم که جلو کوه هایی پر از برف ایستاده، دست به کمر زده و به دوربین خیره شده است. با ساعتی که عقربه اش روی ۸:۴۵ دقیقه ایستاده. چقدر جوان بود در آن سال ها، جوان ماند و جوان از دنیا رفت.

 حسین آهنیان مقدم که با نام هنری افشین مقدم  معروف شد در اوایل پاییز سال ۱۳۲۴ متولد شد و موسیقى را در دوران کودکى زیر نظر عطاالله خرم آموخت. اما شروع خوانندگی او حکایتی دیگر دارد. داستان از آنجا شروع می شود که  افشین مقدم در تراس رستورانى در نزدیکى شمیران آواز مى خواند. صداى گرمى داشت و تعلقش فقط خواندن بود نه پول. سعید دبیرى ترانه سراى بسیارى از قطعات مجموعه «زمستون» مى گوید که یک روز به این رستوران رفت و با افشین مقدم آشنا شد.افشین لوطى بود و میز دبیرى را حساب کرد و رفاقت آنها شروع شد. سعید دبیرى – که بعدها با کوروش یغمایى هم همکارى کرد- ترانه «زمستون» را گفت و از افشین مقدم که در آن روزها در بلک  کتز هم نقش کوچکى داشت خواست تا آن را به همراه چند ترانه دیگر اجرا کند ترانه ها را در استودیو بل ضبط کردند و در سال ۱۳۵۴ آلبوم «زمستون» منتشر شد، خیلى هم سر و صدا کرد و اسم افشین مقدم را سر زبان ها انداخت و همین باعث شد که او بلافاصله ضبط آلبوم دوم را با ساخته هایى از جهانبخش پازوکى شروع کند.

اما غافل از اینکه چند روزی دیگر به پایان زندگی اش نمانده و او در مرداد سال ۱۳۵۵ در  ۳۱ سالگی دار فانی را وداع گفت. سعید دبیری می گوید: «قبل از سفر شمال شب آخری که افشین در تهران بود، به استودیو بل آمد و به چشم آذر اصرار کرد که آهنگی را که نصفه کاره مانده بود ضبط کند. به او گفتیم که وقتی برگشت می تواند سر فرصت به استودیو بیاید اما او که انگار از مرگش خبر داشت قبول نکرد. حتی آن شب از چند تا از دوستان و خانواده اش هم خداحافظی کرد و دیگر هیچ وقت صدای او را نشنیدیم.»

« حدود ساعت یک نیمه‌شب بود که تصمیم گرفتیم به شمال برویم. مقصد ما بیشه‌کلا بود. افشین رانندگی می‌کرد. حدود چهل کیلومتر به آمل مانده بود که او از یک سواری سبقت گرفت و به محض اینکه به سمت چپ جاده متمایل شد، اتوبوسی از مقابل رسید…. او مرتب از مرگ سخن می‌گفت. ترانه مسافرش را چندین بار خواند… می‌گفت از تمام فامیل خداحافظی کرده‌ام. وقتی حادثه پیش آمد، من و افشین به بیرون ماشین پرت شدیم و مدت‌ها کنار جاده بودیم. قسمت چپ بدنش به کلی خرد شده بود و خون زیادی از بدنش می‌رفت. بعد از مدتی یک شورلت به کمک ما آمد. افشین دیگر رمقی نداشت. او فقط به من نگاه می‌کرد. انگار می‌خواست به من حالی کند ،بهروز دیدی گفتم زندگی من همین جا تموم شده… اتومبیل به سرعت جاده هراز را طی می‌کرد… خدای من… افشین دیگر نگاهم نمی‌کرد. »

بهروز برزگر، محمد شاه‌نوری و رضا کیکاسری، همراهان افشین در سفر کذایی‌اش بودند. همان‌هایی که وقتی در بیمارستان به هوش آمدند، روایت بالا را برای مجله «جوانان امروز» تعریف کردند. افشین مقدم، با این تصادف درگذشت و در حالی که چند روزی از به دنیا آمدن دخترش، مینو نمی‌گذشت.

اما در مورد موسیقی او می توان گفت موسیقی او تلفیقی از پاپ و راک است و به صورت کاملا زنده ضبط شده و نشان دهنده بضاعت موسیقی ماست . آلبوم زمستون او که هم اکنون نیز در نوار فروشی ها موجود است شامل ۱۱ آهنگ از کارهای مشهور او مثل زمستون ،مسافر،سینه ریز ستاره و… است به همراه یک آهنگ با صدای کیوان رفیق و دوست او که در گروه ۶/۸ با افشین و داریوش همکاری می کرد.

کیوان با صدایی شکسته ترانه ایی بنام گل افشین برای دوست و همکار از دست رفته اش اجرا کرد بروی تم زمستون و با شعری بسیار زیبا.

پس از اجرای این ترانه حضور کیوان در عرصه ی موسیقی بسیار کمرنگ شد .حتی می توان گفت کیوان پس از اجرا این ترانه صحنه هنر را برای همیشه ترک کرد.

——————————

متن ترانه زمستون لینک دانلود

زمستون تن عریون باغچه چون بیابون

درختا با پاهای برهنه زیر بارون

نمیدونی تو که عاشق نبودی

چه سخته مرگ گل برای گلدون

گل و گلدون چه شبها نشستن بی بهانه

واسه هم قصه گفتن عاشقانه

چه تلخه چه تلخه باید تنها بمونه قلب گلدون

مثل من که بی تو نشستم زیر بارون زمستون

زمستون برای تو قشنگه پشت شیشه

بهاره زمستونها برای تو همیشه

تو مثل من زمستونی نداری

که باشه لحظه چشم انتظاری

گلدون خالی ندیدی نشسته زیر بارون

گلهای کاغذی داری تو گلدون

تو عاشق نبودی ببینی تلخ روزای جدایی

چه سخته چه سخته بشینم بی تو با چشمای گریون

بشینم بی تو با چشمای گریون

بشینم بی تو با چشمای گریون

متن آهنگ گل افشین با صدای کیوان

گل اشک شکفته روی گونم دونه دونه

دل من به یادت شعر مرثیه میخونه

تو آهنگ صدات از نسل بارون

تو شعرت شعر گلدون و زمستون

تو بودی همصدایی برای قلب عاشق

ولی تنها تر از گل شقایق

مسافر تو رفتی

زدی بر قلب عاشق رنگ ماتم

صدای تو مونده برای زخم عاشق گشته مرهم

گل افشین

کجایی باز رسید فصل زمستون

تو رفتی دوباره باغچه هامون گشته عریون

جای تو مونده خالی توی خونه

گل های باغچه میگیرند بهونه

گلدون چشم انتظاره مثل من بیقراره

صدات می پیچه در گوشم دوباره

گل افشین کجایی

ببینی داغ مرگو رو تنامون

صدای تو مونده توی آهنگ تلخ گریه هامون

توی آهنگ تلخ گریه هامون

توی آهنگ تلخ گریه هامون



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد